REGULAMIN ORGANIZACYJNY
OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W POBIEDZISKACH
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Regulamin Organizacyjny Ośrodka pomocy Społecznej w Pobiedziskach, zwany dalej „Regulaminem”, określa strukturę organizacyjną, zadania oraz zasady funkcjonowania Ośrodka.
2. W regulaminie ustala się:
– zasady podległości pomiędzy pracownikami,
– podział zadań w obrębie poszczególnych działów
– podział uprawnień decyzyjnych,
– zakres prawa do podpisu,
– funkcjonowanie pozostatutowych organów.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o :
1. Ośrodku -należy przez to rozumieć Ośrodek Pomocy Społecznej w Pobiedziskach,
2. Dyrektorze –należy przez to rozumieć Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Pobiedziskach,
3. Zastępcy Dyrektora –należy przez to rozumieć Zastępce Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Pobiedziskach,
4. Komórkach organizacyjnych (Ośrodka) –należy przez to rozumieć wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Ośrodka działy, samodzielne stanowiska pracy, Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych ,świetlice środowiskowe,kluby.
5. Koordynator-należy przez to rozumieć stanowisko w randze kierownika działu.
§ 3
Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną miasta I gminy Pobiedziska, działającą w granicach administracyjnych miasta I gminy, utworzoną na podstawie uchwały Nr XV/52/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy Pobiedziska z dnia 30 kwietnia 1990 roku w sprawie utworzenia Ośrodka Pomocy Społecznej w Pobiedziskach.
Rozdział 2
KIEROWNICTWO OŚRODKA
§ 4
1. Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy zastępcy i głównego księgowego
2. Dyrektor odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie Ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz.
3. Dyrektora zatrudnia i zwalnia Burmistrz Miasta i Gminy Pobiedziska.
4. Ośrodek jest pracodawcą , w rozumieniu kodeksu pracy, w stosunku do zatrudnionych w Ośrodku pracowników.
5. Dyrektor Ośrodka decyduje o zatrudnieniu, zwolnieniu, wynagrodzeniu,przyznaniu nagród oraz wymierzeniu kar porządkowych pracownikom Ośrodka, zgodnie z obowiązującymi przepisami, Regulaminem Pracy Pracowników Ośrodka oraz Regulaminem Wynagradzania Pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Pobiedziskach
§ 5
Dyrektor wykonuje zadania na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Miejskiej Gminy Pobiedziska, zarządzeń I ustaleń Burmistrza Miasta I Gminy Pobiedziska.
§ 6
W celu zapewnienia realizacji zadań Dyrektor Ośrodka może:
1. ustanowić pełnomocnika działającego w imieniu Dyrektora,
2. powołać zespół zadaniowy.
§ 7
Dyrektor bezpośrednio nadzoruje:
1. Zastępcę Dyrektora,
2. Głównego Księgowego
3. Dział Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego
4. Dział Organizacyjno-Administracyjny,
§ 8
Zastępca Dyrektora bezpośrednio nadzoruje:
1. Dział Pomocy Środowiskowej,
2. Dział Wsparcia Społecznego,
3. Dział Organizacyjno-Administracyjny
§ 9
Główny księgowy bezpośrednio nadzoruje i odpowiada za Dział Finansowy.
Rozdział 3
ORGANIZACJA OŚRODKA
§ 10
1. Strukturę organizacyjną Ośrodka tworzą: działy, samodzielne stanowiska pracy, Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych, świetlice środowiskowe, kluby.
2. Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 oraz ich wewnętrzną strukturę określa Dyrektor odrębnym zarządzeniem.
3. Podstawową strukturę organizacyjną Ośrodka przedstawia Schemat Organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 11
1. W skład Ośrodka wchodzą:
1. Dział Pomocy Środowiskowej w tym Rejony Opiekuńcze ustalone odrębnym zarządzeniem Dyrektora Ośrodka:
2. Dział Wsparcia Społecznego, w tym:
a) Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych,
b ) Świetlica środowiskowa w Pobiedziskach ul. Kaczyńska 26
c) Świetlica środowiskowa “Pobiedziski Klub Przestrzeni Pod Semaforem”Pobiedziska ul.Dworcowa,
d) Świetlica środowiskowa w Kocanowie.
e) Klub dla Osób Niepełnosprawnych “Sprawni Inaczej”
3. Dział Finansowy,
4. Dział Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego.
5. Dział Organizacyjno-Administracyjny.
§ 12
Rozdział 4
ZAKRES DZIAŁANIA DZIAŁÓW OŚRODKA
Pracą działów kierują ;
1. Z-ca Dyrektora -( Dział Pomocy Środowiskowej,Dział Wsparcia Społecznego,Dział Organizacyjno-Administracyjny)
2. Główny księgowy -Dział Finansowy,
3. Koordynator -Dział Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego,
którzy odpowiadają przed Dyrektorem za znajomość obowiązujących przepisów prawnych, a w szczególności przepisów regulujących prawidłową pracę i realizację zadań kierowanego działu, jednostki.
§ 13
Do podstawowych obowiązków kierujących, należy organizowanie pracy w dziale, w tym:
1) nadzór nad właściwą realizacją zadań przez podległych pracowników,
2) opracowywanie projektów planów finansowych i harmonogramów oraz wnioskowanie koniecznych zmian w ciągu roku,
3) sporządzanie sprawozdań, informacji i analiz,
4) dokonywanie kontroli merytorycznej w zakresie spraw dotyczących działu, jednostki,
5) zamieszczanie na dokumentach kasowych i bankowych będących podstawą wypłat z kont bankowych OPS adnotacji na temat trybu udzielania zamówień na dostawę bądź usługę oraz kwalifikowanie wydatków strukturalnych,
6) prawidłowe realizowanie planu finansowego poprzez racjonalne gospodarowanie przydzielonymi środkami finansowymi z uwzględnieniem celowości, oszczędności, gospodarności i dyscypliny budżetowej.
7) przygotowywanie projektów zarządzeń i decyzji dyrektora zgodnie z zakresem spraw załatwianych przez kierowany dział ,
8) przydzielanie pracownikom w porozumieniu z bezpośrednim przełożonym, indywidualnych zakresów czynności określających zadania, obowiązki, uprawnienia i zakres odpowiedzialności w oparciu o niniejszy regulamin,
9) udzielanie pracownikom pomocy i instruktażu w zakresie sposobu załatwiania spraw problemowych,
10) organizowanie z pracownikami narad –szkoleń,
11) egzekwowanie efektywnego wykorzystania czasu pracy, dyscypliny pracy oraz przestrzegania przez pracowników tajemnicy służbowej określonej w odrębnych przepisach,
12) dokonywanie oceny pracy podległych pracowników oraz występowanie z odpowiednimi wnioskami (wyróżnianie, nagradzanie, awansowanie, karanie),
13) przyjmowanie stron w sprawach interwencyjnych dotyczących danego działu.
2.Zadania wymienione w ust.1 pkt 5 nie dotyczą Działu Wsparcia Społecznego.
§ 14
W celu właściwego wykonywania zadań,wszyscy pracownicy są obowiązani do bieżącej współpracy, w szczególności z:
1. Działem Finansowym w zakresie opracowywania I realizacji budżetu Ośrodka,
2. Działem Organizacyjno -Administracyjnym w zakresie spraw obsługi administracyjno-gospodarczej, spraw kadrowych, zamówień publicznych oraz zadań inwestycyjnych I remontowych oraz wydatków strukturalnych.
§ 15
1. Do właściwości merytorycznej działów Ośrodka należą sprawy mieszczące się w zakresie zadań powierzonych niniejszym Regulaminem i zarządzeniami Dyrektora,
2. Do wspólnych zadań działów i samodzielnych komórek należy w szczególności:1) przygotowywanie projektów oraz realizacja uchwał Rady Miejskiej Gminy Pobiedziska, zarządzeń Burmistrza Pobiedzisk i zarządzeń Dyrektora2) opracowywanie wniosków do projektu budżetu Miasta i Gminy Pobiedziska oraz realizacja zadań ujętych w budżecie;3) opracowywanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wnioski komisji Rady Miejskiej Gminy Pobiedziska;4) prowadzenie postępowań administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;5) współpraca w zakresie windykacji należności;6) kompetentna i sprawna obsługa interesantów;7) ochrona danych osobowych oraz zapewnienie dostępu do informacji publicznej;8) współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej, oraz podmiotami niezaliczonymi do sektora finansów publicznych;9) kontrola realizacji zadań;10) przygotowywanie analiz i sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań;11) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;12) sporządzanie bilansów potrzeb w zakresie zadań pomocy społecznej;13) realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;14) opracowanie realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej;15) rozwijanie istniejących i nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb;16) opracowywanie okresowych i rocznych planów pracy;17) doradztwo metodyczne dla pracowników innych działów;18) dokonywanie analizy i oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz inne wynikające z zakresu działania sekcji;19) podejmowanie działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych oraz lokalnych programów pomocy społecznej zgodnie z właściwością;20) współdziałanie w toku realizacji zadań.
3. Spory kompetencyjne pomiędzy działami Ośrodka rozstrzyga Dyrektor.
§ 16
Dział Pomocy Środowiskowej
wykonuje w szczególności zadania w zakresie :
1) sporządzanie decyzji administracyjnych z zakresu świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej i innymi aktami prawnymi w tym zakresie,
2) przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych, w miejscu zamieszkania, zgodnie z wymogami ustawy o pomocy społecznej i rozporządzeniami w tym zakresie,oraz wywiadów do przyznania dodatku mieszkaniowego.
3) opracowywanie planu pomocy i działań na rzecz osoby lub rodziny oraz wnioskowanie o udzielenie świadczeń w sprawach określonych w pkt.2 zgodnie z ustawą o pomocy społecznej innymi aktami prawnymi obowiązującymi w tym zakresie,
4) udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej i współpraca z innymi specjalistami w tym zakresie,
5) przygotowanie dokumentacji i wystąpienie z wnioskiem o skierowanie osób do ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej oraz do innych placówek , które są niezbędne dla osób wymagających tej formy pomocy
6) sporządzanie zaświadczeń dla klientów Ośrodka, na ich wniosek, o korzystaniu z pomocy,
7) prowadzenia spraw związanych ze sprawianiem pogrzebu dla osób samotnych, w sposób ustalony przez gminę, w tym osobom bezdomnym (poprzez zlecanie pochówku do zakładu pogrzebowego, rozliczenie kosztów, itp.),
8) prowadzenia innych spraw niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania osób i rodzin,
9) współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i innymi organami rentowymi w zakresie rozliczeń wypłaconych świadczeń z tut. Ośrodka dla osób, które otrzymały świadczenia emerytalno-rentowe na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej,
10) przygotowywanie sprawozdań, meldunków, raportów i informacji z zakresu Działu (współdziałanie w tym zakresie z Działem Organizacyjno-Gospodarczym -system HELIOS),
11) współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi w zakresie rozwiązywania problemów Klientów,
12) realizacja skierowanych od Komornika Sądowego zajęć z tytułu egzekucji świadczeń alimentacyjnych dotyczących Klientów pobierających zasiłek stały na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów,
13) współudział w organizowaniu konkursów na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej.
14) Prowadzenie spraw związanych z dodatkami mieszkaniowymi i stypendiów socjalnymi w tym:
-
prowadzenia postępowania w sprawach dotyczących dodatków mieszkaniowych i stypendiów socjalnych,
-
prowadzenie ewidencji składanych wniosków oraz wydawanych decyzji;
-
prowadzenie korespondencji z wnioskodawcami, zarządcami budynków oraz szkołami;
-
prowadzenie postępowań w sprawach wniesionych odwołań;
-
sporządzanie statystycznych zestawień wydawanych decyzji administracyjnych ,
§ 17
Dział Świadczeń Rodzinnych
wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1) przyjmowanie i kompletowanie dokumentacji dotyczącej świadczeń rodzinnych i ustalenie prawa do:
– zasiłku rodzinnego i do dodatków do zasiłku rodzinnego,
– świadczeń opiekuńczych tj. zasiłku pielęgnacyjnego i świadczenia pielęgnacyjnego,
– jednorazowej zapomogi z tyt. urodzenia dziecka,
– ustalanie prawa do świadczeń rodzinnych
2) ustalanie prawa do opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz zdrowotne dla osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne kwalifikujących się do tego typu świadczenia, przyjmowanie dokumentacji i ustalanie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego w oparciu o ustawę o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
3) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń z funduszu alimentacyjnego w ramach udzielonego przez Burmistrz Miasta i Gminy Pobiedziska upoważnienia,
4) prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych obejmującego:
– przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych z dłużnikami alimentacyjnymi,
– odbieranie oświadczeń majątkowych od dłużników alimentacyjnych,
– współpraca z komornikami sądowymi, z prokuraturą, sądami , policją,
– współpraca ze starostą oraz z innymi organami właściwymi w ramach prowadzonego postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
– udział w postępowaniach toczonych przed organami ścigania i sądami w związku ze składanymi wnioskami o ściganie o przestępstwo określone w art. 209 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. –kodeks karny (Dz. U. nr 88, poz. 553 z późn. zm.).
5) udzielanie informacji stronom w sprawie świadczeń rodzinnych, opiekuńczych, jednorazowej zapomogi z tyt. urodzenia dziecka, funduszu alimentacyjnego, koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w ramach Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii.
6) współpraca z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Poznanu w celu ustalania czy zachodzi element koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do osób ubiegających się o świadczenia rodzinne,
7) współpraca z Biurami Informacji Gospodarczej w sprawie wykazywania dłużników alimentacyjnych posiadających zobowiązania wobec Skarbu Państwa powstałe z tytułu:
-świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zaliczek alimentacyjnych,
8) rozliczanie wpłat od komorników i organu właściwego dłużnika z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego na podstawie ustawy z dnia 07 września 2008r. O pomocy osobom uprawnionym do alimentów(t.j Dz.U z 2009r.,Nr 1, poz.7 z ze.zm.) i zaliczek alimentacyjnych wypłacanych osobom uprawnionym na podstawie ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. 86, poz. 732 z późn. zm.).
9) prowadzenie rejestrów pism wychodzących z Działu Świadczeń Rodzinnych w wyniku współpracy z innymi instytucjami oraz osobami fizycznymi.
10) udzielanie odpowiedzi na pisma kierowane do Ośrodka Pomocy Społecznej w Pobiedziskach w sprawie świadczeń realizowanych w Dziale Świadczeń Rodzinnych.
11) sporządzanie planów kwartalnych i rocznych na środki potrzebne na realizacje wypłat świadczeń,
12) dokonywanie analiz wydatkowanych środków,
13) sporządzanie informacji i sprawozdań rzeczowo-finansowych kwartalnych, półrocznych i rocznych z zakresu działania Działu,
14) miesięczne rozliczanie środków otrzymanych na realizację wypłat świadczeń określonych powyżej,
15) współpraca z Działem Finansowym-OPS w Pobiedziska w celu rozliczania środków otrzymanych z budżetu państwa na realizację świadczeń,
16) współpraca z Działem Finansowo-OPS w Pobiedziskach w celu rozliczania środków przekazywanych przez organy egzekucyjne i inne organy właściwe w związku z realizacją świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
a uprzednio zaliczek,
17) wprowadzanie danych do systemu informatycznego, nadawanie numerów identyfikacyjnych, obsługa programu„AMAZIS” i „NEMEZIS” przewidzianego do realizacji w/w świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,
18) sporządzanie list wypłat na w/ w świadczenia w formie gotówkowej i przelewów na konta osobiste
19) wydawanie zaświadczeń osobom o korzystaniu lub nie korzystaniu ze świadczeń realizowanych w Dziale Świadczeń Rodzinnych tut. Ośrodka. na podstawie stosownych ustaw ,
§ 18
Dział Organizacyjno-Administracyjny
wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1. prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem pracowników –ich zgłaszaniem do ZUS i wyrejestrowywanie,
2. opracowywanie i sporządzanie sprawozdań z zakresu spraw pracowniczych,
3. prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem i dokształcaniem pracowników,
4. opracowywanie projektów aktów normatywnych dot. działalności Ośrodka i współpraca w opracowywaniu projektów regulaminów jednostek organizacyjnych Ośrodka,
5. przygotowywanie umów i porozumień dot. działalności Ośrodka
6. prowadzenie spraw sekretariatu Ośrodka, w tym również spraw związanych z zakresu pierwszego kontaktu z klientem oraz zabezpieczenie obsługi techniczno -kancelaryjnej ,ogólnych zebrań pracowniczych,
7. prowadzenie na bieżąco zaopatrzenia w materiały niezbędne do działalności Ośrodka,
8. prowadzenie ewidencji sprzętu, materiałów biurowych i budynków,
9. prowadzenie prawidłowej gospodarki środków trwałych, ewidencji ilościowej środków rzeczowych, druków i formularzy,
10. zabezpieczenie budynku Ośrodka przed włamaniem i kradzieżą oraz zapewnienie należytego stanu technicznego budynku i urządzeń,
11. zaopatrzenie i wydawanie materiałów biurowych,
12. prowadzenie wszystkich spraw związanych z wykorzystaniem i eksploatacją samochodu służbowego
13. prowadzenie spraw związanych z komputeryzacją Ośrodka i bieżące udzielanie pomocy oraz instruktażu pracownikom dot. obsługi komputerów,
14. wprowadzanie danych do systemu informatycznego „HELIOS”, „AMAZIS” , „NEMEZIS” ,HOMENET” oraz sporządzanie sprawozdań z udzielanej pomocy w formie elektronicznej,
15. udostępnianie danych z systemu informatycznego w celu sporządzania sprawozdań w wersji pisemnej,
16. przechowywanie kopii bazy danych (płyty CD, dyski HDD, pendrive),
17. prowadzenie archiwum Ośrodka,
18. organizowanie przetargów na wykonanie zadań związanychz prawidłowym funkcjonowaniem Ośrodka, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawnymi,
19. organizowanie konkursów na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej,
20. dokonywanie kontroli merytorycznej dokumentów będących podstawą do sporządzania list
21. prowadzenie kasowej obsługi świadczeniobiorców OPS oraz wykonywanie innych czynności kasowych wynikających z ustaw, rozporządzeń i zarządzeń,
22. prowadzenie poleceń wyjazdów służbowych, przyjmowanie faktur za: szkolenia, czynsz, energię, wywóz nieczystości, konserwację, naprawy, monitoring, zakupy, usługi i inne związane z działalnością administracyjną OPS i przedkładanie ich do akceptacji dyrektora, a następnie po akceptacji przekazywanie do Działu Księgowości celem realizacji,
23. dostarczanie przepisów prawnych kierownikom działów, jednostek organizacyjnych oraz pracownikom stanowisk samodzielnych dotyczące pomocy społecznej i zakresów ich działania,
24. obsługa poczty e-mail Ośrodka i wprowadzanie informacji na stronę internetową Ośrodka,
25. prowadzenie spraw pracowniczych, dokumentacji osobowej pracowników Ośrodka oraz dokumentacji czasu pracy (urlopy, delegacje, zwolnienia i inne jak prace w godzinach nocnych, świątecznych itp.),
26. prowadzenie na bieżąco analizy prawidłowości realizacji decyzji przez poszczególne sklepy w ramach zawartych umów,
27. przesyłanie informacji w formie elektronicznej do GUS i PFRON,
28. wypisywanie zwrotnych potwierdzeń do przesyłek poleconych,
29. dostarczanie decyzji administracyjnych dla rodzin korzystających z pomocy,
30. utrzymywanie porządku i czystości w pomieszczeniach i wokół budynku ,
31. przyjmowanie wniosków i i przygotowywanie decyzji administracyjnych w zakresie dodatków mieszkaniowych,
32. prowadzenie szczegółowych rozliczeń z tytułu usług opiekuńczych wykonywanych na rzecz podopiecznych, (sporządzanie kart pracy,rozliczanie godzin),
33. prowadzenie dokumentacji prac społecznie użytecznych,miesięczne rozliczanie przepracowanych godzin i do dnia 5 następnego miesiąca przekazywanie informacji do UMiG Pobiedziska,
34. prowadzenie spraw socjalnych pracowników tj. opracowywanie projektu planu, realizacja wydatków ZFŚS zgodnie z przyjętymi regulaminami i zarządzeniami Dyrektora,
35. prowadzenie ewidencji zarządzeń Burmistrza i Dyrektora Ośrodka ,
36. Zadania w zakresie transportu:
a) zakup paliwa do samochodu i rozliczanie transportu,
b) kontrola stanu technicznego i zabezpieczenia pojazdu samochodowego,
c) zlecanie wykonania konserwacji, napraw i remontów pojazdu,
d) utrzymanie samochodu w należytym stanie,
§ 19
Dział Finansowy
prowadzi rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami, a mianowicie:
1) opracowywanie rocznego projektu planu finansowego i harmonogramu przy udziale kierowników działów oraz wnioskowanie koniecznych zmian Dyrektorowi OPS,
2) realizacja wydatków wynikających z charakteru działalności OPS zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym,
3) przyjmowanie i ewidencjonowanie wpływów -z tytułu dochodów rządowych, samorządowych, zwrotu wydatków i innych rozliczeń,
4) dokonywanie kontroli dokumentów wpływających do Działu, a następnie ich akceptacja, dekretacja, kompletowanie, księgowanie, przechowywanie oraz wykonywanie innych czynności wynikających z ustaw,
5) prowadzenie urządzeń księgowych syntetycznych i analitycznych zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości,
6) wykonywanie wszystkich czynności wynikających z tytułu wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą,, sporządzanie list wypłat wynagrodzeń, list dofinansowania do wypoczynku i innych wynikających ze stosunku pracy, przekazywanie wynagrodzeń na osobiste konta bankowe pracowników
7) wykonywanie wszystkich rozliczeń z: ZUS, Urzędem Skarbowym, Urzędem Pracy, NFOZ, Urzędem Statystycznym, osobami fizycznymi i innymi,
8) prowadzenie kompletnej dokumentacji płacowej,
9) czuwanie nad terminowym regulowaniem zobowiązań i windykacją należności,
10)
11) prowadzenie imiennych rozliczeń z tytułu pobytu w DPS
12) prowadzenie ewidencji księgowej związanej z gospodarką zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
13) wykonywanie czynności wynikających z instrukcji inwentaryzacyjnej,
14) przygotowywanie wniosków odnośnie zmian w planie finansowym Ośrodka,
15) sporządzanie sprawozdań finansowych (w tym bilansu rocznego), budżetowych oraz informacji i analiz z realizacji planu finansowego,
16) opracowywanie i aktualizowanie wewnętrznych instrukcji Działu dotyczących rachunkowości,
17) przygotowywanie projektów zarządzeń dotyczących polityki rachunkowości,
18) współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego(Z.K,Ośrodkiem Kultury, Ośrodkiem Sportu,szkołami itp.), Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Miasta i Gminy , Bankami oraz innymi instytucjami,
19) prowadzenie całości spraw finansowo-księgowych związanych realizacją projektów unijnych.
§ 20
Dział Wsparcia Społecznego
Dział Wsparcia Społecznego wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
1) organizacji środowiskowych form pomocy osobom i rodzinom potrzebującym wsparcia,
2) realizacji działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem,
3) udzielania pomocy osobom, mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
4) profilaktyki i rozwiązywania problemów osób uzależnionych i współuzależnionych,
5) udzielanie pomocy psychologicznej,pedagogicznej rodzinom wykluczonym społecznie
6) poradnictwa specjalistycznego dla osób uzależnionych.
7) kompleksowe zajmowanie się rodzinami, w których dochodzi do przemocy,
8) podejmowanie interwencji w przypadku przemocy domowej w środowisku ,
9) uruchamiania procedur mających na celu powstrzymanie przemocy,
10) opracowanie adekwatnych strategii postępowania w przypadku rozpoznawania i zgłoszenia przemocy domowej,
11) opracowywanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
12) tworzenia i wdrażania programów:
-Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii,
-Pomocy dziecku i rodzinie
-programów osłonowych i innych wg rozeznanych potrzeb.
13) organizowanie usług opiekuńczo -pielęgnacyjnych nad osobami niepełnosprawnymi i chorymi w miejscu zamieszkania
Rozdział 5
TRYB WYKONYWANIA KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
§ 21
Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku sprawują:
1) Dyrektor w odniesieniu do całego Ośrodka
2) Zastępca Dyrektora w zakresie udzielanej pomocy na rzecz osób i rodzin,
3) Główny Księgowy sprawuje kontrolę finansową, której szczegółowe zasady określa w szczególności polityka rachunkowości , instrukcja sporządzania, obiegu i przechowywania dokumentów księgowych,
4) Koordynator Działu Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego w zakresie prawidłowości realizowania ustawy o świadczeniach rodzinnych i udzielania pomocy osobom uprawnionym do alimentów i innych stosownych ustaw .
§ 22
Kontrola wewnętrzna obejmuje czynności polegające na:
1) ustalaniu stanu faktycznego,
2) badaniu zgodności postępowania pracowników z obowiązującymi przepisami,
3) ustaleniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również osób za nie odpowiedzialnych i wskazaniu sposobu oraz środków mających na celu likwidację nieprawidłowości.
Rozdział 6.
SYSTEM ZASTĘPSTW
§ 23
1. W Ośrodku obowiązuje system zastępstw na wszystkich stanowiskach
2. Wzajemne zastępstwa na stanowiskach pracy określają zakresy czynności pracowników.
Rozdział 7.
ZASADY PODPISYWANIA PISM I DECYZJI
§ 24
Dyrektor podpisuje osobiście:
1. decyzje administracyjne ,
2. korespondencję m. innymi z organami administracji samorządowej, organami administracji rządowej, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, osobami prawnymi i fizycznymi Kościołem Katolickim, innymi kościołami ,oraz każdą korespondencję wychodzącą na zewnątrz Ośrodka,
3. zarządzenia i akty wewnętrznego kierowania,
4. odpowiedzi na zalecenia pokontrolne, wystąpienia, skargi i wnioski,
5. sprawy związane ze stosunkiem pracy pracowników Ośrodka ,
6. pełnomocnictwa udzielane do dokonywania czynności prawnych w imieniu Burmistrza Miasta i Gminy Pobiedziska,
7. pisma dot Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Przeciwdziałania Narkomanii
8. inne.
§ 25
Pisma i wszelkiego rodzaju dokumenty przedstawione do podpisu Dyrektorowi Ośrodka powinny być uprzednio parafowane na każdej stronie dokumentu w lewym dolnym rogu, przez pracownika sporządzającego i zastępce Dyrektora .
§ 26
W czasie nieobecności Dyrektora oraz jego zastępcy obowiązki Dyrektora pełni Główny Księgowy zgodnie z udzielonym upoważnieniem.
§ 27
Główny Księgowy Ośrodka podpisuje dekretacje dokumentów księgowych, plany, sprawozdania i analizy finansowe.
Rozdział 8
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 28
1. Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników określa „Regulamin pracy” ustalony przez Dyrektora Ośrodka w drodze zarządzenia, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
2. Dyrektor może kształtować wewnętrzną strukturę organizacyjnych Ośrodka poprzez tworzenie, likwidację i przenoszenie stanowisk pracy z jednego działu do drugiego. Może również łączyć zakresy czynności bez zmiany zakresu działania poszczególnych działów Ośrodka , jeżeli nie spowoduje to zmiany zadań określonych Regulaminem organizacyjnym Ośrodka.
§ 29
1. Regulamin Organizacyjny obowiązuje z dniem podpisania .